Intro

Deze blog vult het in januari 2012 verschenen boek ‘Communicatie op school’ aan. Boek en blog kwamen er vanuit de vaststelling dat veel scholen een sterk verhaal hebben, maar er niet altijd in slagen dat verhaal doeltreffend naar buiten te brengen. Klik hier om het boek te bestellen en volg deze blog.

woensdag 22 februari 2012

Vijf tips voor geloofwaardige communicatie

uit Klasse voor leerkrachten
 
Geloofwaardigheid is de basis voor elke communicatie. Als mensen weten dat ze jou – en je school – kunnen geloven, dan respecteren en vertrouwen ze jou en je school. Zeker bij kansengroepen is die vertrouwensbasis niet vanzelfsprekend. Lees vijf actietips uit het boek ‘Communicatie op school’.

1. Doe wat je belooft
Mensen rekenen op je en willen dat je doet wat je zegt dat je gaat doen. Als je zegt dat je op een vergadering aanwezig zult zijn, moet je dat ook doen. Als je belooft om een bepaald probleem op te lossen, moet je dat ook doen. En belangrijk: kom je beloften ook op tijd na.

2. Beantwoord telefoons en e-mails
Als mensen je opbellen en op je voicemail vragen om hen terug te bellen, doe dat dan binnen een redelijke termijn. Ook als je die mensen niet kent of als je niet weet waarover ze je willen spreken. Hetzelfde geldt voor e-mail. Twee weken wachten met antwoorden is te lang.

3. Wees enthousiast
Met enthousiasme laat je zien dat je interesse en passie hebt voor wat je doet en wat je erover zegt. Het geeft je boodschap emotie. Communicatie zonder emotie doet je apathisch en saai overkomen.

4. Toon je expertise aan
Zorg dat je als een expert wordt beschouwd. Weet waar je het over hebt en deel je kennis met anderen. Let er wel op dat je expertise als gezond zelfvertrouwen overkomt en niet als arrogantie. Schermen met jargon bij mensen die hier niet vertrouwd mee zijn is not done.

5. Toon oprechtheid
Niets is zo slecht voor je geloofwaardigheid als een gebrek aan oprechtheid. Arrogantie en oneerlijkheid zijn echte afknappers. Zeg wat je meent en meen wat je zegt en doe dat met respect voor de andere. Heb je een fout gemaakt, aarzel niet en geef ze toe. De ontvanger zal dit naar waarde schatten.

Uit: Communicatie op school. Auteur: Ann Van Driessche. Uitgever: Politeia.
Dit boek wil scholen op weg helpen om hun eigen communicatie te ontwikkelen. Tegelijkertijd is het een praktische handleiding bij de communicatie met verschillende doelgroepen en in verschillende situaties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten