Intro

Deze blog vult het in januari 2012 verschenen boek ‘Communicatie op school’ aan. Boek en blog kwamen er vanuit de vaststelling dat veel scholen een sterk verhaal hebben, maar er niet altijd in slagen dat verhaal doeltreffend naar buiten te brengen. Klik hier om het boek te bestellen en volg deze blog.

zondag 26 februari 2012

Mis je eerste indruk niet!

 
Wedden dat je mij niet zomaar vergeet?
You never have a second chance to make a first impression. Een goede eerste indruk maken is van groot belang. De eerste 30 seconden zijn doorslaggevend om een eerste indruk te vormen. Die eerste indruk nadien nog bijsturen is helemaal geen eenvoudige klus.
Dat geldt ook voor de school. 

Een eerste indruk is maakbaar. Waar kun je op letten om een goede eerste indruk te maken ? Stel je de vraag. waarop baseren mensen hun oordeel ? Doen ze dat op basis van de kwaliteit van het onderwijs ? Maar kunnen ze dat eigenlijk wel beoordelen ?

Hoe kiezen mensen?
Om duidelijk te maken wat ik bedoel neem ik je even mee naar de context van een ziekenhuis. Op basis waarvan zal de patiënt oordelen of hij in goede handen is ? Hij gaat uit van de reputatie van de dokter, van de mond-aan-mond reclame over het ziekenhuis, van het oordeel van zijn huisarts. Maar de patiënt is zelden in staat de competentie van de dokter te beoordelen. Hij gaat er dan ook van uit dat een gediplomeerd arts zijn vak verstaat en dat zijn huisarts hem naar de juiste dokter doorverwijst.

Reputatie
Die reputatie wordt dan ook vaak gevormd aan de hand van de zogenaamde hotelfunctie van een ziekenhuis. Zijn de kamers net en modern ? Voorzien van extra diensten ? Is het eten OK ? Is het er veilig ? Kan ik er makkelijk parkeren ?
Maar even zo goed aan de hand van de communicatie. Wat vind ik over de arts en het ziekenhuis op het internet ? Legt de dokter het goed uit ? Is het personeel vriendelijk, voorkomend ? Is de factuur helder en overzichtelijk 
Kortom niet de zorg zelf, maar de omkadering bepaalt voor een belangrijk deel hoe de patiënt over het ziekenhuis oordeelt

Is dit anders in een school?
Net als de keuze voor een ziekenhuis wordt de keuze voor een school doorgaans niet lichtvoetig genomen. Het is de plek waar ouders hun grootste schat  aan toevertrouwen. Elke ouder wil dat zijn kind de beste kansen krijgt. Ouders gaan op bezoek in een school en wat zien ze dan eerst ?

De hotelfunctie van de school
Wat vertelt de speelplaats? En de leslokalen ? Zijn de toiletten netjes ? Is de school kindvriendelijk ? Worden de werkjes van de kinderen met de nodige trots gepresenteerd ? Is de school goed georganiseerd ?

En de communicatie
Is de website up-to-date ? Hoe word ik ontvangen ? Is het oudercontact waardevol ? Weet ik waarvoor de school staat ? Waarin onderscheidt de school zich van andere scholen ? Hangen er beduimelde affiches van het schoolfeest van vorig jaar ? Hoe is de sfeer in de school ? Kortom zal mijn kind er zich thuisvoelen ?

Om ervoor te zorgen dat je een goed beeld krijgt van welke eerste indruk je school opwekt kun je een 'mystery guest' naar je school sturen. Zijn/haar bevindingen zullen je veel leren.
In het boek vind je alvast een test.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten