Intro

Deze blog vult het in januari 2012 verschenen boek ‘Communicatie op school’ aan. Boek en blog kwamen er vanuit de vaststelling dat veel scholen een sterk verhaal hebben, maar er niet altijd in slagen dat verhaal doeltreffend naar buiten te brengen. Klik hier om het boek te bestellen en volg deze blog.

maandag 27 februari 2012

Onze school heeft geen geld voor dure communicatie


communicatie: a state of mind


Professionele communicatie? Dat kost stukken van mensen!
Natuurlijk zou onze opdracht een stuk comfortabeler zijn als we over meer middelen beschikten. Maar zelfs een miljoenenbudget biedt nog geen garantie op geslaagde communicatie. Wat we nodig hebben, is ‘slimme’ communicatie. Ook met beperkte middelen kunnen we mooie dingen realiseren.



Goede communicatie is in de eerste plaats een kwestie van attitude. Ze begint met het herkennen van kansen en mogelijkheden die zich voordoen. 


Een saaie, lege speelplaats zegt veel over een school. Dat een directeur meestal onbereikbaar is voor de ouders, vertelt veel over een school. Een brief met taal- en tikfouten zegt veel over een school.


Of positief geformuleerd: een kindvriendelijke speelplaats zegt veel over een school. Een directeur die tijd maakt voor vragen van de ouders, vertelt veel over een school. Een leuke, uitnodigende brief zegt veel over een school.


Wat we zeggen, wat we tonen, wat we doen, wat we uitstralen: ook dat is communicatie. Een correcte brief kost geen cent meer dan een slechte brief. Een vriendelijk gesprek met de ouders kost vaak minder moeite dan zich afschermen van de ouders. Als de school iets bijzonders organiseert of leuk nieuws te vertellen heeft, dan biedt dat mooie kansen. Een persbericht versturen is gratis. Zelfs een persconferentie organiseren of de regionale televisie uitnodigen kost niks.


Kost communicatie dan helemaal niks?
Natuurlijk wel. Een folder of een affiche laten ontwerpen en drukken kost geld. Net als het maken van een website. Maar wat belangrijk is: goede communicatie is in veel gevallen niet duurder dan slechte communicatie. Een goed onderhouden website kost niet meer dan een slecht onderhouden website.
Elke school heeft beperkte middelen. We moeten allemaal keuzes maken. Verstandige keuzes. Ook in onze communicatie. Als we ten volle gebruikmaken van de kansen die zich elke dag aandienen, dan komen we al ver.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten