Intro

Deze blog vult het in januari 2012 verschenen boek ‘Communicatie op school’ aan. Boek en blog kwamen er vanuit de vaststelling dat veel scholen een sterk verhaal hebben, maar er niet altijd in slagen dat verhaal doeltreffend naar buiten te brengen. Klik hier om het boek te bestellen en volg deze blog.

Waarom deze Blog?


Wie werkt in een school ziet het elke dag gebeuren: communicatie die goed loopt, maar ook communicatie die moeizaam of ronduit slecht verloopt. Communiceren in een schoolcontext is bovendien een heel complex gegeven. Leerlingen, schoolteam, ouders, externe ‘stakeholders’, … iedereen verwacht een aangepaste vorm van communicatie.
Over communiceren werden al boekenplanken vol geschreven. Doeltreffende communicatie is tenslotte een essentiële indicator van beleidvoerend vermogen en dus van kwaliteitsvol onderwijs.

Een boek dat zich specifiek op het onderwijs richt verscheen bij Politeia onder de titel 'Communicatie op school. Haalbare ideeën voor een sterk verhaal'. Bij dit boek hoort voortaan ook een blog, een plaats waar de auteur in dialoog gaat met de lezers en waar meer hands-on informatie te vinden is. Net als in het boek vindt u hier geen modellen, theoretische benaderingen of vergelijkende studies. Voor deze benadering bestaan veel goede boeken. In de literatuurlijst staat alvast 'mijn' boekenlijst.


Communicatie op school’ boek en blog wil scholen op weg helpen om hun eigen communicatiebeleid te ontwikkelen. Tegelijkertijd is het een praktische handleiding bij de communicatie met verschillende doelgroepen en in verschillende situaties. Alles is immers communicatie: van de aankleding van de speelplaats over het taalgebruik in brieven tot de manier waarop de secretariaatsmedewerker de telefoon opneemt.
Goede communicatie voeren is voor elke school een haalbare kaart is.

De items die wij hier onder de loupe nemen houden gelijke tred met het boek en zijn er een aanvulling op. Zodat je het sterk verhaal dat je schrijft met de school op een sterke manier naar buiten kunt brengen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten