Intro

Deze blog vult het in januari 2012 verschenen boek ‘Communicatie op school’ aan. Boek en blog kwamen er vanuit de vaststelling dat veel scholen een sterk verhaal hebben, maar er niet altijd in slagen dat verhaal doeltreffend naar buiten te brengen. Klik hier om het boek te bestellen en volg deze blog.

donderdag 23 februari 2012

Een sterk verhaal is magisch


Succesvolle communicatie heeft een krachtig verhaal nodig. Leerkrachten, leerlingen, hun ouders en andere belanghebbenden willen oprecht in de school kunnen geloven, daarom gaan ze op zoek naar wat hen met de school bindt. Een goed gebracht verhaal heeft iets magisch: het zorgt voor een band tussen de verteller en de luisteraar. Elke school heeft een uniek verhaal te vertellen. Het verhaalt wie de school is, hoe ze zo geworden is en wat haar ambitie is. Het verhaal verbindt verleden, heden en toekomst. Het maakt duidelijk waar de school voor gaat en het brengt de missie tot leven. Een verhaal verbindt iedereen die van dicht en verderaf bij de school betrokken is. Een verhaal inspireert en verrast.
Om het verhaal van je school te schrijven moet je er uiteraard je medewerkers en gebruikers van betrekken. Op die manier komt het tot leven.

 Model van ‘goodtotell’  

Hoe geef je vorm aan een sterk verhaal?

Eenvoud
Ga naar de kern van het verhaal, hou het eenvoudig en ontdoe het van alle franjes. Mensen kunnen maar een beperkt aantal dingen onthouden. Beperk je tot 3 argumenten.

Onverwacht
Probeer te verrassen, je boodschap blijft beter hangen. Stel je schoolproject tentoon in de bib of het cultureel centrum. Geef een persconferentie over leerlingenvervoer op de schoolbus.

Wees concreet
Op woensdag spelen we voetbal, op vrijdag gaan wij zwemmen en elk jaar organiseren wij een besketballcompetitie is beter dan onze school is sportief. 2 uur strafstudie is concreter dan een zware straf of gepaste maatregelen.

Geloofwaardig
De boodschapper is belangrijk. Als een bedrijfsleider op de persconferentie vertelt hoe goed jouw school met zijn KMO samenwerkt is dat geloofwaardiger dan wanneer een leerkracht hetzelfde vertelt. Geef details. Op de tevredenheidsenquete van vorige maand gaven de ouders een score van 8,9 op 10 is beter dan de mensen zijn tevreden over de school

Met gevoel
Het gaat niet over kleffe sentimenten. Maar enthousiasme zorgt ervoor dat je boodschap blijft hangen.
Als je die zaken combineert kom je tot een sterk verhaal voor je school.

Meer lezen?
Deze levendige PowerPoint presentatie vertelt op een zeer aantrekkelijke en creatieve manier over de basis ingrediƫnten voor storytelling. In drie minuten worden er wat tips gegeven over hoe je een verhaal moet vertellen. Deze presentatie is gemaakt door het Amerikaanse bedrijf Ethos3 en zij boden dit verhaal aan op slideshare.

 
Storytelling 101
View more webinars from Ethos3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten