Wat is een persbericht?
Een
persbericht is een formeel, geschreven bericht waarmee je een
nieuwswaardig feit bekend maakt aan de pers. Dit persbericht bevat alle
informatie die een journalist in staat moet stellen om over het
aangekaarte onderwerp verslag uit te brengen, hetzij in de geschreven
media, hetzij in de audiovisuele media.
Een persbericht kan aangeleverd worden via post of fax, alhoewel het tegenwoordig meer en meer via e-mail wordt verspreid.
Een
persbericht wordt opgemaakt via een standaard stramien, waarbij elk
element een specifieke doelstelling heeft.
Waarom schrijf ik een persbericht?
Wanneer
je gebruik maakt van een persbericht, geef je aan dat je iets te melden
hebt. Je wil de journalisten overtuigen dat er voor hen een ‘verhaal’
in zit.
Heel
belangrijk is ook dat je door een persbericht te verspreiden aangeeft
dat je aan elke journalist dezelfde informatie geeft.
Ten slotte verplicht je jezelf ook om je ‘verhaal’ op een bevattelijke manier voor te stellen.
Hoe schrijf ik een effectief persbericht?
Een
goed persbericht bestaat uit drie delen: een titel en ondertitel, een
teaser en een body. Achteraan het persbericht staan de contactgegevens.
Titel en ondertitel
Moeten aantrekkelijk zijn en bij voorkeur niet langer dan vijf woorden. Bovendien moet het beknopt de inhoud weergeven van het persbericht.
Moeten aantrekkelijk zijn en bij voorkeur niet langer dan vijf woorden. Bovendien moet het beknopt de inhoud weergeven van het persbericht.
Teaser
Moet een antwoord bieden op de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Het belangrijkste nieuws wordt in de teaser gezet op een aantrekkelijke manier. Journalisten moeten het gevoel krijgen dat het bericht belangrijk is.
Moet een antwoord bieden op de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Het belangrijkste nieuws wordt in de teaser gezet op een aantrekkelijke manier. Journalisten moeten het gevoel krijgen dat het bericht belangrijk is.
Body
De rest van de informatie komt in de bodytekst te staan. Meestal gaat het over een toelichting op de zaken die in de teaser voorkomen.
De rest van de informatie komt in de bodytekst te staan. Meestal gaat het over een toelichting op de zaken die in de teaser voorkomen.
ContactgegevensHou
er rekening mee dat de journalist ook ’s avonds werkt en u daarom
altijd bereikbaar moet blijven. Vermeld bij voorkeur uw mobiel nummer
bij de contactgegevens.
Een paar tips
-
Houd de teaser simpel: behandel maar één onderwerp
- Voorkom de lijdende vorm van ‘worden’. Maak de zin actief. Niet: “De prijs zal worden uitgereikt’, maar ‘De school reikt de prijs uit’.
- Houd de toon neutraal.
- Vermijd woorden met een negatief waardeoordeel zoals zwartwerkers, buitenlanders, vreemdelingen,…
- Denk goed na voor u begint met schrijven; bedenk welke tekststructuur u zal hanteren.
- Maak een persbericht nooit langer dan één pagina
Welke berichten zijn nieuwswaardig?
Elke
journalist of redacteur vertrekt vanuit het standpunt : ‘wat wil mijn
publiek lezen, horen of zien’. Enige vorm van ‘nieuwswaarde’ is dus een
absolute noodzaak. Deze term (nieuwswaarde) is uiteraard niet eenvoudig
in te vullen omdat nieuwswaarde bepaald wordt door de perceptie van elk
individu. Nieuwswaarde wordt bepaald door een combinatie van
verschillende factoren (actualiteit, geografische nabijheid,
originaliteit, maatschappelijk belang, …)
Vaak
is het zo dat een initiatiefnemer zijn of haar verhaal zeer interessant
vindt terwijl dit voor anderen niet zo is. Het is aan te raden om bij
deze overweging een beetje afstand te nemen van de situatie en zich
kritisch de vraag te stellen: “Kan dit verhaal een bepaalde doelgroep
boeien?”
Onderstaande criteria zijn typische indicatoren voor nieuwswaarde:
- Afwijking:
Wat afwijkt van het normale. Bijvoorbeeld: een jongetje met een bovennatuurlijk zangtalent. - Actualiteit: Inhaken op wat er speelt in de media is altijd goed. Bijvoorbeeld: een vaccin tegen vogelpest was geen nieuws, tot de vogelpest uitbrak in Nederland. De telefoon van het ministerie van Landbouw stond roodgloeiend van journalisten die voor meer uitleg belden.
- Afzender: De bekendheid, belangrijkheid en betrouwbaarheid van de afzender maakt het nieuws of net niet.
- Aantallen: Hoe meer hoe beter. Eén zieke jongen op school zal het nieuws niet maken. Als daarentegen 50 kinderen van dezelfde school op dezelfde dag ziek zijn, zal de nieuwswaarde veel hoger zijn.
- Impact: Een persbericht met op zich een weinig actuele inhoud, maakt grote kans op publicatie als de impact voor de lezers groot is. Bijvoorbeeld: Een lokale basisschool in een dorp moet de deuren sluiten. Op zich heeft dat niet zo’n grote nieuwswaarde. De sluiting van de school heeft wel een grote impact op de inwoners van het dorp, ouders van kinderen die naar de school gingen. Dat is net wat het nieuws zal maken.
Hoe maak ik nieuws van mijn persbericht?
Nieuws moet in eerste instantie onverwacht zijn. Door het gebruik van een aantal elementen, kan je een feit creëren tot een nieuwsfeit.
- Zorg voor een primeur
- Beroemdheden of experts
Als het nieuws vernomen wordt uit de mond van een expert of een beroemdheid, kan het veel meer betekenen. Vb: Een psycholoog die een onderzoek gedaan heeft naar de negatieve impact van onderwijs op kleuters, is absoluut nieuws. - Cijfers“
Schooljaar is 100 euro duurder” heeft veel meer impact dan “School wordt duurder” - Innovaties
Vernieuwingen of uitvindingen halen over het algemeen altijd het nieuws. Vb: “Leerlingen KTA vinden laptop zonder stroom uit” - Maatschappelijke relevantieSteun voor een goed doel is al lang een populaire methode om een feit of evenement in de pers te krijgen. Dat kan nog veel breder door in te spelen op maatschappelijke kwesties. Vb: “KTA Kortrijk gaat diversifiëren”
- Afwijkende invalshoekDit kan een boodschap in het oog doen springen. Vb: “KTA Kortrijk verhuurt studiemateriaal aan leerlingen”
- Exotisme
“Leerkrachten KTA geven les aan kindjes in Nigeria”. Leerkrachten geven sowieso les in eigen land, maar als ze dat in een ander land gaan doen, zijn ze meteen nieuwswaardig.
Naar wie stuur ik mijn persbericht?
Probeer je persbericht altijd zo gericht mogelijk te versturen. Let wel! Iets versturen op naam van een redacteur is het beste, maar kan ook gevaarlijk zijn. Als de journalist er een dagje niet is, dan blijft het bericht liggen.
Als je de namen van een paar redacteuren kent, dan is het een kleine moeite om ze op voorhand even te bellen.
Ken
je geen namen, dan is “aan de redactie” niet goed genoeg. Beter is de
naam van het medium en dan de betreffende redactie. Vb: Aan de politieke
redactie. Stuur je persbericht op via fax. Zo maakt u het meeste kans
dat het gelezen wordt op het juiste moment. (opmerking : fax wordt
minder en minder gebruikt! E-mail is een aanvaardbaar alternatief, maar
let dan zeker op volgende zaken:
-
plaats de titel van het bericht onder de rubriek ‘betreft’
-
neem de volledige tekst over in de body van de e-mail
-
neem het volledige bericht op als bijlage bij de e-mail (bij voorkeur in word formaat)
-
indien je foto’s meestuurt, let er op dat het bestand niet te groot is!
-
vraag een leesbevestiging
-
als je het bericht tegelijkertijd naar een aantal journalisten stuurt, zet hun e-mail adressen dan in het BCC-veld
Welke media spreek ik aan voor welk nieuws?
Dit
hangt in grote mate af van het onderwerp. Hou opnieuw de vraag ‘Welk
doelpubliek is geïnteresseerd in dit onderwerp’ in het achterhoofd.
Volgende criteria zijn bepalend:
-
type bericht: algemeen nieuws of bv. nieuws dat bij een bepaald thema aansluit
-
geografie: bericht met lokale, regionale of nationale impact
-
welke doelgroep heb je voor ogen
Leuk artikel!
BeantwoordenVerwijderenHeb er eerder ook een artikel overgeschreven
Persbericht schrijven
Zoekmachine optimalisatie