Succesvolle communicatie heeft
een krachtig verhaal nodig. Leerkrachten, leerlingen, hun ouders en andere
belanghebbenden willen oprecht in de school kunnen geloven, daarom gaan ze op zoek
naar wat hen met de school bindt. Een goed gebracht verhaal heeft iets magisch:
het zorgt voor een band tussen de verteller en de luisteraar. Elke school heeft
een uniek verhaal te vertellen. Het verhaalt wie de school is, hoe ze zo geworden
is en wat haar ambitie is. Het verhaal verbindt verleden, heden en toekomst. Het
maakt duidelijk waar de school voor gaat en het brengt de missie tot leven. Een
verhaal verbindt iedereen die van dicht en verderaf bij de school betrokken is.
Een verhaal inspireert en verrast.
Om het verhaal van je school te schrijven
moet je er uiteraard je medewerkers en gebruikers van betrekken. Op die manier komt
het tot leven.
Model van ‘goodtotell’
Hoe geef je vorm aan een sterk verhaal?
Eenvoud
Ga naar de kern van het verhaal, hou het
eenvoudig en ontdoe het van alle franjes. Mensen kunnen maar een beperkt aantal
dingen onthouden. Beperk je tot 3 argumenten.
Onverwacht
Probeer te verrassen, je boodschap blijft
beter hangen. Stel je schoolproject tentoon in de bib of het cultureel centrum.
Geef een persconferentie over leerlingenvervoer op de schoolbus.
Wees
concreet
Op woensdag spelen we voetbal, op vrijdag
gaan wij zwemmen en elk jaar organiseren wij een besketballcompetitie is beter
dan onze school is sportief. 2 uur strafstudie is concreter dan een zware straf
of gepaste maatregelen.
Geloofwaardig
De boodschapper is belangrijk. Als een
bedrijfsleider op de persconferentie vertelt hoe goed jouw school met zijn KMO
samenwerkt is dat geloofwaardiger dan wanneer een leerkracht hetzelfde vertelt.
Geef details. Op de tevredenheidsenquete van vorige maand gaven de ouders een
score van 8,9 op 10 is beter dan de mensen zijn tevreden over de school
Met
gevoel
Het gaat niet over kleffe sentimenten. Maar
enthousiasme zorgt ervoor dat je boodschap blijft hangen.
Als je die zaken combineert kom je tot een
sterk verhaal voor je school.
Meer lezen?
Deze levendige PowerPoint
presentatie vertelt op een zeer aantrekkelijke en creatieve manier over de
basis ingrediƫnten voor storytelling. In drie minuten worden er wat tips
gegeven over hoe je een verhaal moet vertellen. Deze presentatie is gemaakt
door het Amerikaanse bedrijf Ethos3
en zij boden dit verhaal aan op slideshare.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten