Intro

Deze blog vult het in januari 2012 verschenen boek ‘Communicatie op school’ aan. Boek en blog kwamen er vanuit de vaststelling dat veel scholen een sterk verhaal hebben, maar er niet altijd in slagen dat verhaal doeltreffend naar buiten te brengen. Klik hier om het boek te bestellen en volg deze blog.

maandag 17 september 2012

Een effectief persbericht maken en verspreiden


Wat is een persbericht?
Een persbericht is een formeel, geschreven bericht waarmee je een nieuwswaardig feit bekend maakt aan de pers. Dit persbericht bevat alle informatie die een journalist in staat moet stellen om over het aangekaarte onderwerp verslag uit te brengen, hetzij in de geschreven media, hetzij in de audiovisuele media.
Een persbericht kan aangeleverd worden via post of fax, alhoewel het tegenwoordig meer en meer via e-mail wordt verspreid.
Een persbericht wordt opgemaakt via een standaard stramien, waarbij elk element een specifieke doelstelling heeft. 

Waarom schrijf ik een persbericht?
Wanneer je gebruik maakt van een persbericht, geef je aan dat je iets te melden hebt. Je wil de journalisten overtuigen dat er voor hen een ‘verhaal’ in zit.
Heel belangrijk is ook dat je door een persbericht te verspreiden aangeeft dat je aan elke journalist dezelfde informatie geeft.
Ten slotte verplicht je jezelf ook om je ‘verhaal’ op een bevattelijke manier voor te stellen.

Hoe schrijf ik een effectief persbericht?
Een goed persbericht bestaat uit drie delen: een titel en ondertitel, een teaser en een body. Achteraan het persbericht staan de contactgegevens.

Titel en ondertitel
 Moeten aantrekkelijk zijn en bij voorkeur niet langer dan vijf woorden. Bovendien moet het beknopt de inhoud weergeven van het persbericht.

Teaser
Moet een antwoord bieden op de vragen wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Het belangrijkste nieuws wordt in de teaser gezet op een aantrekkelijke manier. Journalisten moeten het gevoel krijgen dat het bericht belangrijk is.

Body
De rest van de informatie komt in de bodytekst te staan. Meestal gaat het over een toelichting op de zaken die in de teaser voorkomen.
ContactgegevensHou er rekening mee dat de journalist ook ’s avonds werkt en u daarom altijd bereikbaar moet blijven. Vermeld bij voorkeur uw mobiel nummer bij de contactgegevens.

Een paar tips
  • Houd de teaser simpel: behandel maar één onderwerp
  • Voorkom de lijdende vorm van ‘worden’. Maak de zin actief. Niet: “De prijs zal worden uitgereikt’, maar ‘De school reikt de prijs uit’.
  • Houd de toon neutraal.
  • Vermijd woorden met een negatief waardeoordeel zoals zwartwerkers, buitenlanders, vreemdelingen,…
  • Denk goed na voor u begint met schrijven; bedenk welke tekststructuur u zal hanteren.
  • Maak een persbericht nooit langer dan één pagina

Welke berichten zijn nieuwswaardig?
Elke journalist of redacteur vertrekt vanuit het standpunt : ‘wat wil mijn publiek lezen, horen of zien’. Enige vorm van ‘nieuwswaarde’ is dus een absolute noodzaak. Deze term (nieuwswaarde) is uiteraard niet eenvoudig in te vullen omdat nieuwswaarde bepaald wordt door de perceptie van elk individu. Nieuwswaarde wordt bepaald door een combinatie van verschillende factoren (actualiteit, geografische nabijheid, originaliteit, maatschappelijk belang, …)
Vaak is het zo dat een initiatiefnemer zijn of haar verhaal zeer interessant vindt terwijl dit voor anderen niet zo is. Het is aan te raden om bij deze overweging een beetje afstand te nemen van de situatie en zich kritisch de vraag te stellen: “Kan dit verhaal een bepaalde doelgroep boeien?” 

Onderstaande criteria zijn typische indicatoren voor nieuwswaarde: 
    • Afwijking:
      Wat afwijkt van het normale. Bijvoorbeeld: een jongetje met een bovennatuurlijk zangtalent.
    • Actualiteit: Inhaken op wat er speelt in de media is altijd goed. Bijvoorbeeld: een vaccin tegen vogelpest was geen nieuws, tot de vogelpest uitbrak in Nederland. De telefoon van het ministerie van Landbouw stond roodgloeiend van journalisten die voor meer uitleg belden.
    • Afzender: De bekendheid, belangrijkheid en betrouwbaarheid van de afzender maakt het nieuws of net niet.
    • Aantallen: Hoe meer hoe beter. Eén zieke jongen op school zal het nieuws niet maken. Als daarentegen 50 kinderen van dezelfde school op dezelfde dag ziek zijn, zal de nieuwswaarde veel hoger zijn.
    • Impact: Een persbericht met op zich een weinig actuele inhoud, maakt grote kans op publicatie als de impact voor de lezers groot is. Bijvoorbeeld: Een lokale basisschool in een dorp moet de deuren sluiten. Op zich heeft dat niet zo’n grote nieuwswaarde. De sluiting van de school heeft wel een grote impact op de inwoners van het dorp, ouders van kinderen die naar de school gingen. Dat is net wat het nieuws zal maken. 

Hoe maak ik nieuws van mijn persbericht?
Nieuws moet in eerste instantie onverwacht zijn. Door het gebruik van een aantal elementen, kan je een feit creëren tot een nieuwsfeit.  
    • Zorg voor een primeur
    • Beroemdheden of experts
      Als het nieuws vernomen wordt uit de mond van een expert of een beroemdheid, kan het veel meer betekenen. Vb: Een psycholoog die een onderzoek gedaan heeft naar de negatieve impact van onderwijs op kleuters, is absoluut nieuws.
    • Cijfers
      Schooljaar is 100 euro duurder” heeft veel meer impact dan “School wordt duurder”
    • Innovaties
      Vernieuwingen of uitvindingen halen over het algemeen altijd het nieuws. Vb: “Leerlingen KTA vinden laptop zonder stroom uit”
    • Maatschappelijke relevantieSteun voor een goed doel is al lang een populaire methode om een feit of evenement in de pers te krijgen. Dat kan nog veel breder door in te spelen op maatschappelijke kwesties. Vb: “KTA Kortrijk gaat diversifiëren”
    • Afwijkende invalshoekDit kan een boodschap in het oog doen springen. Vb: “KTA Kortrijk verhuurt studiemateriaal aan leerlingen”
    • Exotisme
      “Leerkrachten KTA geven les aan kindjes in Nigeria”. Leerkrachten geven sowieso les in eigen land, maar als ze dat in een ander land gaan doen, zijn ze meteen nieuwswaardig.


Naar wie stuur ik mijn persbericht?
Probeer je persbericht altijd zo gericht mogelijk te versturen. Let wel! Iets versturen op naam van een redacteur is het beste, maar kan ook gevaarlijk zijn. Als de journalist er een dagje niet is, dan blijft het bericht liggen.
Als je de namen van een paar redacteuren kent, dan is het een kleine moeite om ze op voorhand even te bellen.
Ken je geen namen, dan is “aan de redactie” niet goed genoeg. Beter is de naam van het medium en dan de betreffende redactie. Vb: Aan de politieke redactie. Stuur je persbericht op via fax. Zo maakt u het meeste kans dat het gelezen wordt op het juiste moment. (opmerking : fax wordt minder en minder gebruikt! E-mail is een aanvaardbaar alternatief, maar let dan zeker op volgende zaken:
  • plaats de titel van het bericht onder de rubriek ‘betreft’
  • neem de volledige tekst over in de body van de e-mail
  • neem het volledige bericht op als bijlage bij de e-mail (bij voorkeur in word formaat)
  • indien je foto’s meestuurt, let er op dat het bestand niet te groot is!
  • vraag een leesbevestiging
  • als je het bericht tegelijkertijd naar een aantal journalisten stuurt, zet hun e-mail adressen dan in het BCC-veld

Welke media spreek ik aan voor welk nieuws?
Dit hangt in grote mate af van het onderwerp. Hou opnieuw de vraag ‘Welk doelpubliek is geïnteresseerd in dit onderwerp’ in het achterhoofd.
Volgende criteria zijn bepalend:
  • type bericht: algemeen nieuws of bv. nieuws dat bij een bepaald thema aansluit
  • geografie: bericht met lokale, regionale of nationale impact
  • welke doelgroep heb je voor ogen


1 opmerking: